نوسانات A1c در طولانی مدت به عوارض بیشتر دیابت گره خورده است

2اکتبر 2019- یک مطالعه ی جدید نشان داد بیمارانی که دیابت نوع 2 در آنها به تازگی تشخیص داده شده است و میزان A1c آنها بین ویزیت ها بسیار متغیر است، در پیگیری های طولانی مدت، به احتمال بیشتر عوارض ماکرو و میکرووسکولار بیشتری را تجربه می کنند .تشدید خطر ابتلا به 10 عارضه ی جانبی منفی- حوادث جانبی اصلی قلبی عروقی(MACE) ، مرگ و میر ناشی از همه ی علل، مرگ و میر قلبی عروقی، بیماری عروق کرونر، سکته مغزی ایسکمیک ، نارسایی قلبی، رتینوپاتی دیابتی، نوروپاتی محیطی دیابتی، زخم پای دیابتی و بیماری مزمن کلیوی-، مستقل از ویژگی های بیماران در ابتدای تحقیق یا سطحA1C متوسط ​​آنها بود.

برخی از بیماران دارای A1c بسیار متغیر در بین ویزیتها هستند و برخی دیگرA1c پایدارتری از یک ویزیت به ویزیت دیگر دارند.

تحقیقات دیگر چگونگی ارتباط تنوع در سطح A1c با نتایج بدتر را توضیح داده اند، نویسنده ارشد این مقاله پرفسور ایوان پیرسون، از دانشگاه داندی در انگلیس اذعان کرد: اما آنچه در اینجا جدید است، استفاده از نمره ی تغییرپذیری A1c جدیدتر است، و این که ما این افراد را در طی زندگیشان از زمان تشخیص جدید دیابت نوع 2، تا رخ دادن یک عارضه ی جانبی یا رویداد نامطلوب، دنبال کردیم.

وی توضیح داد: می توان گفت كه بیماران دارای سطح متغیر A1c از نتایج بدتری نیز برخوردار هستند، اما هم اكنون نمی توانیم بگوییم كه چرا و چه كاری می توانیم در مورد آن انجام دهیم.

محققان خاطرنشان كردند كه در یک مطالعه ی قبلی، نوسان مكرر A1c به عوامل بالینی متعدد از جمله تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی، تغییر در داروهای ضد دیابت مختلف، و / یا قطع درمان ضد دیابتی ، و كیفیت بهداشت عمومی نسبت داده شده بود (Diabetes Care.2019;42:514-519).

برخی از بیماران نیز ممكن است با درمان ناسازگار باشند، پیرسون گمان می كند كه بزرگترین عاملی که سبب این نوسانات در A1c می شود افزایش وزن و یک رژیم یو- یو است.

محققان گفتند: با این حال، در این مرحله، تأکید بر این نکته مهم است که نمی توان گفت که نتایج منفی به طور قطع ناشی از افزایش نوسانات A1c است، بنابراین هنوز نمی توانیم اطمینان داشته باشیم که کاهش نوسانA1c ، سبب کاهش خطر عوارض میکووسکولار و ماکرووسکولار دیابت می شود.

با این وجود، پیرسون گفت: اکنون وقتی بیماران را ویزیت می کنم با دقت به الگوی A1c آنها توجه می کنم" و اگر از یک الگوی متغیر برخوردار باشند با آنها متفاوت رفتار می کنم.

با این وجود، وی اذعان کرد: تا زمانی که شما ثابت نکرده اید که کاری وجود دارد که بتوانید انجام دهید که منجر به بهبود نتایج شود، نمی توانید در سطح جهانی دستورالعملهای بالینی را تغییر دهید.

آیا نوسان A1c از یک ویزیت تا ویزیت بعدی اهمیت دارد؟

دکتر Sheyu Li، نویسنده ی ارشد این مقاله از بیمارستان غربی چین و دانشگاه Sichuan گفت: مطالعه ی حاضر با هدف روشن کردن این سؤال انجام شد که "آیا دستیابی به هدف A1c در مدیریت دیابت، همه چیز است؟"

محققان داده های 21352 بیمار را از Tayside و Fife در اسکاتلند، تجزیه و تحلیل کردند.سن بیماران در هنگام تشخیص دیابت، 40 سال یا بیشتر بود(برای محدود کردن تعداد مبتلایان به دیابت نوع 1) ، داده های اولیه ی بیماران ثبت شده بود و حداقل 5 تا 20 مورد اندازه گیری A1c در ویزیت های مختلف داشتند.

نمره ی تغییر پذیری A1c یا The A1c variability scoreبه عنوان درصدی از تغییرات در A1c که بیش از 0.5 ٪ باشد، تعریف شد.

محققان نمرات تغییر پذیری را در پنج محدوده از 0 تا 20 (پایین ترین محدوده) تا از 80 تا 100 ≤ (بالاترین محدوده) طبقه بندی کردند.

در مقایسه با بیمارانی با کمترین نمره ی تغییرپذیریA1c ، در میان کسانی که بالاترین نمره ی تغییر پذیری A1c را داشتند، خطر مرگ و میر ناشی از همه ی علل بمیزان 2.4 برابر افزایش یافته بود، و یک خطر مشابه برای حوادث جانبی اصلی قلبی عروقی(MACE) ، و مرگ ناشی از علل قلبی و عروقی - حتی پس از تنظیم تفاوت های پایه و میانگین A1c در طول زمان– گزارش شد.

بیمارانی با بیشترین تغییرپذیری در سطحA1c ، همچنین 2.6 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قرار داشتند، خطر سکته مغزی ایسکمیک در آنها دو برابر و خطر نارسایی قلبی برای آنها سه برابر افزایش یافته بود. آنها همچنین در معرض خطر بسیار بیشتری برای سایر عوارض دیابت قرار داشتند: 7.4 برابر افزایش خطر رتینوپاتی، سه برابر خطر نوروپاتی محیطی ، 5.2 برابر خطر زخم پا و 3.5 برابر افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی.

دکتر لی خاطر نشان کرد: بیمارانی که دارای تغییر پذیری A1c بالاتری بودند، جوان تر و مرد بودند، با وضعیت اقتصادی پایین تر و سطح A1c بالاتر در ابتدای تحقیق.این یافته ها مطابق با یک مطالعه قبلی توسط همین محققان است که در آن ارتباط تنوع بالاتر A1c با سن، جنس، شاخص توده بدنی، محرومیت اجتماعی و الگوهای درمانی مشخص شده بود( Diabet Med 2018;35:262-269). محققان اظهار داشتند که این اختلافات ممكن است برخی از افزایش خطرات در افرادی با تنوع زیادA1c ، را توضیح دهد.

دکتر لی تاکید کرد که در مطالعه ی قبلی، بر خلاف کنترل قند خون در طی روز، تغییرات روزانه یA1c  مورد بررسی قرار گرفت، و تعداد کمی از افراد در ان مطالعه، از دستگاه نظارت مداوم قند خون استفاده می کردند.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/919300